Usporedba drvenih četkica za zube


Pronaći savršenu četkicu za zube koja ne samo da dobro čisti zube i ima dovoljan broj dlačica, ali da je i kvalitetna, lako dostupna i pristupačne cijene je itekakav izazov. Većina ljudi ne razmišlja previše o njima, već koristi istu vrstu duži niz godina ili kupi onu najjeftiniju u dućanu ako je u "lovu" na četkicu od drugog brenda. Problem komercijalnih (možemo reći već i tradicionalnih) četkica za zube je upravo materijal od kojeg su napravljene - plastika. Plastično otpad već odavno "guši" i onečišćuje okoliš i sve njegove sastavnice - tlo, vodu, zrak te biljke i životinje te preko njih ulazi i u naše organizme.

„Polimernim materijalima treba više od 100 godina da bi se razgradili u prirodi, te pritom uzrokuju velike štete biljnom i životinjskom svijetu. Prema UNDP-u, plastični otpad uzrok je smrti za milijun morskih ptica i više od 100.000 sisavaca. U utrobama uginulih ptica otkrivene su medicinske šprice, upaljači i četkice za zube, koje ptice gutaju jer misle da se radi o hrani. U većini slučajeva, plastični otpad koji su progutale ribe i sisavci vraća se natrag na naše stolove.“, pišu na Croenergo.eu portalu - središnjem portalu o pitanjima energije i okoliša, pratećoj industriji i tehnologijama te srodnom investicijskom i financijskom tržištu.

Ovaj put neću previše o ekološkim problemima, već o ekološki prihvatljivijoj (i kao takvoj ne savršenoj, već samo nešto boljoj) alternativi plastičnim četkicama za zube. Kao što ste mogli pretpostaviti, riječ je o drvenim četkicama za zube. Na domaćem tržištu nalazi se nekoliko brendova koji koriste drvo umjesto plastike za četkice, a upravo ćete o njima i čitati u ovom postu: Hydrophil (dostupne na bio odjelu Muller drogerija), The Bamboo Brush Society ili TBBS (dostupne u prvom zero-waste dućanu u Hrvatskoj - Šepeceraju) i Humble Brush (od švedskog The Humble Co. brenda dostupnog od nedavno u dm drogerijama diljem Hrvatske).

Hydrophil četkice za zube (i ostali proizvodi) su nastali 2012. godine u Hamburgu, Njemačkoj a uz njih ponosno stoje tvrdnje: „water-neutral“, „vegan“ i „fair“. Water-neutral označava proizvod koji je nastao balansiranjem ponude i potražnje vode kroz namjernu intervenciju samog korisnika vode. „Water neutrality“ može označavati ciljani proces u kojem sudionici/korisnici teže manjoj potrošnji vode (koristeći manje količine iste u procesima i radnjama). Koncept vodne neutralnosti je prvi put „skovan“ tijekom Globalne konferencije za održivi razvoj (WSSD) 2002. godine, no od tada izraz se koristio na sve moguće i nemoguće načine, bez strogo određenih kvantitativnim smjernica. Čak u Coca-Cola članku o neutralnosti vode iz 2002. godine, kako pišu na India Resource Centre stranici, nemoguće je da su tvrtka i njezini proizvodi 100% vodno neutralni. „U strogom smislu, izraz „water neutral“ je problematičan i može čak upućivati na krive informacije. Često je moguće smanjiti potrošnju vode, ali je nemoguće potpuno ju eliminirati. ... Nakon što bi učinili sve što je u njihovoj moći – u ekonomskom i tehnološkom smislu, pojedinci, zajednice i korporacije će uvijek imati određeni „vodeni otisak“ (minimalnu količinu potrošene vode). U tom smislu, oni nikad ne mogu biti vodno neutralni.“ Oznaka „vegan“ označava da su proizvodi izrađeni bez upotrebe bilo kakvih životinjskih sastojaka (no samo neki brendovi imaju službeni logo britanskog The Vegan Society), a „fair“ da su svi koji su sudjelovali u procesu izrade pošteno i dobro plaćeni za svoj rad (najčešće je riječ o fizičkim radnicima koji često dobivaju premalo novaca za svoj teški rad – što je jako čest problem danas).



Sama četkica je napravljena od bambusa (koji je poznat po svojoj tvrdoći i izdržljivosti), a dlačice su napravljene od biljnog materijala (a ne plastičnog) – ricinusova. Da vas uvjerim da nisam luda, već citiram natpise na FAQ stranici brenda: „Our petroleum-free bristles are made from renewable raw materials (castor oil).“ Dlačice dolaze u dvije verzije: za odrasle i za djecu. Za djecu je tvrdoća dlačica „extra soft“, a za odrasle je tvrdoća „medium-soft“ dakle nešto mekša verzija „medium“ četkica. Osobno preferiram jako mekane i savitljive četkice, no ovu sam mogla bez previše problema koristiti uz nešto nježnije četkanje. Kako je ovo prva drvena četkica koju sam pronašla u Hrvatskoj, ostala sam joj vjerna preko godinu dana (u tom sam periodu kupila 5-6 komada, dakle svakih mjesec i pol novu), pa sam odlučila istražiti druge opcije na tržištu. Drška joj je potpuno okrugla i rezana je ravno na dnu, pa bi u teoriji čak mogla stajati uspravno u kupaonici. Nažalost, okrugla drška mi ne odgovara jednako dobro kao plosnata, pa smatram to minusom. Cijena joj je 34 kn i dolazi pakirana u papirnatu omotnicu unutar kartonske kutije. Četkice su bojane ekološkim bojama u suradnji sa AURO tvrtkom (koji već 25 godina proizvode i prodaju prirodne boje i ekološke premaze). Još jedna mana vrijedna spominjana: znale su mi na trenutke ispadati dlačice (1-2 komada po četkici, ništa strašno) a pošto mi se to nije dešavalo sa četkicama drugih brendova smatrat ću to kao manjak kvalitete. Konačna ocjena: 3/5 – minusi za oblik drške i ispadanje dlačica.


Amsterdamski The Bamboo Brush Society na službenoj stranici tvrde: „Želimo izgraditi društvo za optimistične ljude. Ljude koji djele slične vrijednosti i interese i koji inspiriraju jedni druge u pronalasku alternativa za proizvode i materijale koji oštečuju ovaj predivni planet!“ #keepourplaygroundclean

Za izradu svojih četkica koriste bambus a za dlačice – najlon. Na službenoj stranici ističu kako neki proizvođači tvrde da su njihove dlačice 100% biorazgradive, no često nisu. Jedini biorazgradivi materijal danas dostupan za ovu ulogu bi bila dlaka svinje (ili dabra), no ne žele koristiti tu opciju iz ljubavi prema životinjama. U navodima tvrde kako će nastaviti tražiti alternative sa svojim proizvođačima, a u međuvremenu savjetuju korisnike da uklone dlačice prije bacanja (te bace u za to predviđene kontenjere). Također, za svoje proizvode tvrde da nisu testirani na životinjama i da se to nikad neće promijeniti. Iako ovdje cijenim transparentnost proizvoda, moram priznati da je šteta što njihove četkice nisu 100% biorazgradive (očito nisu čuli da su HP smislili neki način da pretvore ricinusovo ulje u dlačice. P.S. Izgleda da su za ovu tehnologiju zaslužni Japanci – link za više informacija).
Što se tiče same četkice, ovo mi je najlošija od prikazane tri – iako ima odliču plosnatu dršku koja odlično leži u ruci, bez mrdanja, dlačice su definitivno pretvrde (iako na službenoj stranici navode da je tvrdoća „soft-medium“ ja bih rekla da su prije „medium-hard“. S ovom četkom su mi često krvarile desni, posebice ako bih jače upirala nego inače u žurbi, a sama površina glave četke mi je bila prevelika a neravan rez neodgovarajući. Kao i ostale četke iz posta, ova dolazi u kartonskoj kutiji, a cijena joj je 34 kn. Ako volite malo tvrđe četkice, onda bih ju preporučila, a kao što sam ranije napisala – kod nas ju možete kupiti u zagrebačkom Špeceraju. Konačna ocjena: 2.5/5.


I zadnja – Humble Brush. Odnedavno u dm-ovima, vrištala je na nas iz svih reklama i promo-letaka, kao novi hit proizvod. Iako sam se debelo nećkala oko kupnje ove četkice (čitajući neke loše recenzije na FB hrvatskoj stranici brenda), odlučila sam ju ipak isprobati, poglavito jer joj je cijena bila čak nešto prihvatljivija od ostalih – 29 kn. Što se tiče vizije brenda, opisane na njihovoj službenoj stranici, skandinavski Humble Co. Navodi: „Kada smo sretni da se rodimo okruženi obiljem, briga za one manje sretne bi nam trebala biti dužnost. Mnoga djeca u svijetu nikad neće posjedovati proizvode za oralnu higijenu, dok ostatak svijeta iscrpljuje prirodne resurse i puni oceane sa korištenim proizvodima.“ Predivno rečeno. Samu tvrtku je osnovao Noel Abdayem, zubar sa ciljem da osmisli proizvode koji su neštetni za planet a svaka kupnja njihovih proizvoda novčano podupire projekte za djecu slabijeg imovinskog statusa i bez pristupa kvalitetnoj oralnoj higijeni. S tim ciljem su osnovali i The Humble Smile Foundation čije akcije i ulogu možete također pročitati na službenoj stranici brenda. Sve proizvode diljem svijeta isporučuju iz Gothenburga u Švedskoj, dok su same četkice napravljene u Kini. (Minus?)

Četkica je napravljena od bambusa (na FAQ stranici navode kako životinjski svijet, točnije pande koje se hrane bambusom nisu ugrožene tj. Lišene svog izvora hrane. Sam bamus raste 5 m u visinu, a kako se pande ne mogu popeti tako visoko, brend koristi samo dijelove van dohvata, bez potrebe za rezanjem čitavih stabala) i dlačice od najlona, točnije nylon-6 materijela koji ne sadrži notorni BPA ili bisphenol A toksin. Plus ide svakako za odabir čak dviju tvrdoća četkica – soft (mekane) i medium (srednje mekane/tvrde) za odrasle, a ultra-soft (jako mekane) za djecu. Dječje četkice su skoro duplo manje od onih za odrasle, a mislim da još uvijek možete kupiti taj duo paket za nešto nižu cijenu u dm drogerijama. Ukratko – meni je ova četkica odlična i kao takva najbolja od prikazane tri (koristim najmekšu verziju za odrasle). Ne ispadaju joj dlačice čak i nakon dugotrajnijeg korištenja, plosnata drška čvrsto i ugodno stoji u ruci, glava četkice je odgovarajuće veličine i dolazi u nekoliko jako zabavnih boja (ja sam kupila ljubičastu, iako mi je najdraža crna verzija.) Drška je lagana i ima ugraviran natpis brenda (da ne zaboravite dok preporučujete ljudima okolo :D), a kutija je ispisana hrpetinom korisnih informacija o brendu i samom proizvodu. Cijena joj je 29 kn i dostupna je u svim dm drogerijama. Jedini minus bi išao za najlonske dlačice (inače  brend navodi da je za sad jedina 100% biorazgradiva opcija životinjska dlaka – svinjska ili dabrova, a kako nitko ne bih htio s tim četkati zube, odabrali su najlon), pa joj zato dajem ocjenu 4.5/5.


Slični postovi

1 komentara:

  1. maca <3 :) Baš sam gledala ovu četkicu u dmu, mislim da ću joj onda dati priliku

    ReplyDelete

Translate