CF: Informirajte, osvijestite i aktivirajte se!



Već i Passer domesticusi na grani znaju da se VB blog već godinu i osam mjeseci od ukupno 2,5 godine svog postojanja zalaže za kupnju cruelty-free (CF) kozmetike tj. one kozmetike koja sastojcima i finalnim proizvodima nije testirana na životinjama te proizvoda koji ne sadrže sastojke životinjskog podrijetla. Često se sama znam zapleti u moru recenzija i "bubanja" fraza poput: CF, vegansko, sastojci, testiranje, bla bla... bez da se dublje osvrnem na tu tematiku ili objasnim svoja stajališta. Pomislih da bi ljudi mogli steći dojam da sve to obavljam površno, rutinski, bez strasti ili pak sa ciljem dobivanja simpatija ili više čitateljstva. Sreća pa me kao osobu ne dira puno ljudsko mišljenje po pitanju mog životnog stila jer živim svoja uvjerenja od prvog dana osvješćivanja, no kao blogerica bih se trebala izjasniti crno-na-bijelo, jasno, glasno i ponosno. Jer nema veće sreće od strasnog zalaganja za nešto u što vjeruješ 0-24, 7 dana u tjednu, cijele godine i zauvijek na vlastitom ćošku interneta koji je barem malo posjećen.  Doduše, bez bahatnosti, nabijanja na nos, prozivanja i upiranja prstom - čista informiranost, osvješćivanje i aktivacija čitatelja. Ako se ne slažete, prošetajte do recenzija i benignijih postova jer ovaj nije za vas. I ne, hejteri neće hejtati jer nisam kraljica Engleske i koga boli krumpir, boli - ali bez hejt komentara molim.

Pošto znam da jako puno ljudi prati ovaj blog upravno zbog moje CF i veganske kozmetičke orijentacije (a ponuda informacija na domaćem tržištu za navedeno je jako jako malena), odlučih da bi bilo dobro napisati dugačak no sadržajan post sa linkovima, preporukama i ostalim. :)

1. Informiranje

Testiranja kozmetičkih proizvoda i sastojaka na životinjama je naša svakodnevnica. Samo zato jer se ne događa ispred naših noseva, u našim kućama i stanovima, u kupaonicama, za veš mašinom, na radiju, televiziji ili laptopu, ne znači da ne postoji. Točna godina početka kozmetičkih testiranja varira od link do linka, od sajta do sajta i od izvora do izvora, no dobar dio je počeo 1976. godine sa Cosmetics Directive (76/768/EEC) o kojoj možete ušturo pročitati na ovom Wikipedia linku. (buuu Wikipedia, da da, znam)

Svijest se naglo dizala tijekom 80-ih i 90-ih godina prošlog stoljeća, pa je odluka od kraju svih kozmetičkih testiranja na životinjama donesena 1993. godine te pridodana postojećoj Legislativi iz 1976. godine. Što je Legislativa podrazumijevala? 
Zabranu testiranja na finalnim proizvodima, testiranje sastojaka na životinjama ali i uvoz, prodaju i reklamiranje kozmetičkih proizvoda koji su ispitani na životinjama van EU. Isječak iz Lush-eve "History Of The Cosmetics Directive" koju možete pročitati na ovom linku.

U nastavku priče, nakon brojnih lobija i odgoda, napokon smo dočekali 2013. koju smo obilježili kao godinom razuma i pobjede za životinje jer bi se testiranje proizvoda i sastojaka kao i uvoz i izvoz istih u potpunosti ukinuli u Europi. No priča nema sretan kraj jer se i dalje trenutno lobira oko produživanja roka na čak 2023. godinu. Ne moramo biti statističari i matematičari da shvatimo koliko bi životinja do tad izgubilo živote i proživilo nepotrenu patnju u ime ruževa i maskara. Zato je sad vrijeme da se dodatno informiramo, osvijestimo i aktiviramo!

2. Osvješćivanje

Zašto je testiranje kozmetičkih proizvoda i sastojaka na zlom glasu? Osim činjenice da je okrutno u svakom aspektu, uz današnje alternativne metode testiranja, čovječanstvo ne mora prodavati dušu vragu za nepotrebnu dekadenciju zvanu kozmetika. Vode se brojne rasprave oko kompletnog ukidanja kozmetike na životinjama - hrane, ljekova, duhana, itd. no ovdje bih se voljela pozabaviti samo sa kozmetikom i ne ulaziti u  ove druge teme jer su etički kompliciranije te zahtjevaju veći i drugačiji prostor za raspravu. Čak i izvršena testiranja nisu polučila pozitivne rezultate jer povijest priča o kemikalijama koje su potvrđene sigurnima na životinjama, a onda su oduzeli ljudske živote, a često organi i tkivo životinja nisu toliko slični sa ljudskima (među kojima postoji toliko anomalija, genetski poremećaja, varijacija u genima, iznimaka, medicinskih fenomena etc. nastalih prestankom razmnožavanja vrste "po Darwinu") pa prilikom ljudske primjene dolazi do alergijskih reakcija, upala, komplikacija ili čak smrti (ukoliko se simptomi zakompliciraju i stanje ne liječi). Više o tome ovdje.


Ako tržište reagira na zahtjeve i potražnju, bojkotiranjem brendova koji testiraju na životinjama, kupnjom CF proizvoda te zahtjevanjem od proizvođača da ne testiraju i ne prodaju na tržištu koje isto zahtjeva (da, Kino, gledam u tebe mrko) možemo napraviti razliku. Na primjeru brendova poput Dermalogice možemo vidjeti da krikovi kupaca često imaju efekt na odluke proizvođača.

Trebamo informirati ne samo sebe nego i druge. Vjerujem da su ljudi duboko u sebi dobri i većina nas ne želi uzrokovati nepotrebnu bol živim osjećajnim bićima s kojima djelimo ovaj planet, bili mi tu prije njih ili ne. I obična benigna rasprava sa kolegama i susjedima čini čuda. Osim ovog bloga, možete pratiti još hrpu stranica koje nude detaljnije i precizne informacije ako se želite osvijestiti. Neke od njih su:









3. Aktiviranje

Kako se aktivirati i kako pokrenuti promjene? Osim kupovanja CF proizvoda provjerenih brendova (pogledajte moj popis koji se trudim držati što ažuriranijim slanjem mailova, dopisivanjem, istraživanjem i kopanjem na sve strane koji se nalazi na desnoj strani bloga, pod "My cruelty free list"), možete kupovati i od brendova koji ne koriste sastojke životinjskog podrijetla u svojim proizvodima jer se na taj način minimalizira iskroištavanje životinja kao vrijednih svjesnih bića (tražite službenu oznaku "Vegan"). Ako volite prirodnu kozmetiku, jako puno domaćih ali i stranih brendova proizvodi ručno rađenu kozmetiku koja je lišena štetnih kemikalija, dobra je za okoliš (ekološka) te nije testirana na životinjama u bilo kojem obliku (uz sve ćete pomoći i ljudima u lokalnoj zajednici da zarade novce i promoviraju vrijednosti i svijest o okolišu, ekologiji i zdravlju kroz kozmetiku). Doniranje je svakako dobra opcija, ako imate financijske mogućnosti, a brojne udruge i stranice žive upravo od donacija nas malih ljudi koji se trudimo učiniti nekakvu razliku. Čitanje CF i veganskih blogova je super ideja jer ne samo da ćete usmjeriti misli na kupovinu netestiranih proizvoda kroz postove i vlogove, već ćete pomoći autorima u čitanosti što tržištu ukazuje na kakve medije se ljudi fokusiraju i kakve informacije traže (što ima više utjecaja nego što mislite). I na kraju, otvorite svoj um i potom svoja usta! Ističite, razgovarajte, diskutirajte, predlažite i povijajte umove. Uz sve zadržite normalnu dozu uljudnosti, ljubaznosti i mjere jer vas ljudi u suprotnom neće željeti ni slušati. Nemojte biti militantni, ne širite mržnju - već samo svijest i ljubav prema drugim neljudskim bićima. Birajte CF! 



Vjerujem da i jedna osoba može učiniti značajnu razliku, makar odabrala da joj samo jedan proizvod u kolekciji bude lišen testiranja. Jer nije poanta u mijenjaju brenda vašeg ruža, poanta je vašem umu i načinu na koji percipirate stvari. Nekima se to čini trošenjem vremena, truda i energije, te da se ovo tiče samo jedne osobe a ne čitave zajednice no razmislite o ovome - Isn't it time for humankind to move from human to kind? 


10 komentara:

  1. Odličan post! Baš me zanimalo što se događa u Europi od te famozne prošlogodišnje najave. Šteta...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, i kako se čini, borba će trajati zauvijek :( No nadajmo se boljim vremenima a u ovim sadašnjim trebamo činiti koliko možemo kroz spomenute akcije i promjene.

      Delete
  2. U potpunosti se slažem s tobom. Ipak, nekako sam bila uvjerena da se raščistila crna lista na našem tržištu, odnosno da većina brandova u potpunosti koristi in vitro (ili kakvu drugu metodu), a ne testiranje na životinjama.

    Side note: ti si me, između ostalog, potaknula na prelazak na vegetarijanstvo iako znam da si sad vegan. Upravo ono što kažeš, toliko je teško osvijestiti ljudima da su životinje vrijedna i svjesna bića. Ipak, smatram da je veliki problem u navikama ljudi, naime djeca su od prvih godina života naviknuta na meso i žive u neznanju, roditeljima nije ni na kraj pameti da ih upoznaju sa procesom koji je životinja prošla da bi došla do njihovog stola.. Poslije ostaje navika i lijenost jer je najlakše kupiti meso. Iritira me samo što i kompanije toliko propagiraju meso i činjenica da je toliko jeftinije pojesti meso, za razliku od hranjivog vegetarijanskog/veganskog obroka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na opširnom komentaru :) Moram te ispraviti - ja sam i dalje vegetarijanka (ne konzumiram većinu životinjskih proizvoda, valjda sam na tranizicijskoj fazi no ne želim se deklarirati kao nešto što nisam). Podržavam veganski lifestyle i vrijednosti, te pišem jako puno recenzija i postova o veganstvu, namirnicama i proizvodima jer mi je puno čitateljstva vegansko, a često nemaju gdje naći slične informacije.

      Navika, tradicija i udovoljavanje čulima su ekšuli jedine stvari koje nas navode na konzumaciju mesa. Niti nam treba za zdravlje, niti za ljepotu niti za opstanak. Odličan sam primjer sama jer otkad sam sam vege, izgledam bolje nego ikad, osjećam se bolje nego ikad a bome ni ona krvan slika od prije mjesec dana se ne žali. :D P.S. Drago mi je da sam te potaknula na promjene iako postovi nisu bili ciljani na to, vidiš što podsvjesno rado od čovjeka hej.

      Delete
  3. Nisam hejter i nadam se da komentar neće biti tako shvaćen ali podržavam u potpunosti tvoj trud, zalaganje i sve što radiš ali jednostavno se ne mogu odreći mesa u ishrani, previše ga volim i jednostavno ne ide a nekako je isto i sa kozmetikom, toliko vremena potrošim tražeći da mi uopšte nešto odgovara što tipu kože što tome da mi rješava probleme koje imam i onda jednostavno nemam volje kad nađem nešto dobro odreći se toga :/ znam, sebična sam ali baš ne mogu drugačije.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joj, pa nije uopće hejterski jer nije napisan s ciljem da me povrijedi i bez argumenata, već si rekla iskreno mišljenje. :) Kakve sam samo mailove znala dobiti. Drago mi je da imaš svoj stav, poštujem ga, ja sam se namjerno odmaknula od hrane u ovom postu i pričala sam o kozmetici kao dekadenciji koja nam nije potrebna za preživljavanje kao hrana, pa u njoj možemo birati što kupujemo jer nam ne diktira toliko život kao obroci. Valjda nekako ide jedno s drugim, pa vidim da se poistovjećuje. Ali nema veze, bitno je voditi raspravu, hvala na komentaru :)

      Delete
  4. odličan post, treba nas netko, barem s vremena na vrijeme podsjetiti na sve ovo :D
    htjela sam dodati da i jedan pojedinac, a uz njega još koji, ipak mogu nešto promijeniti - sjeća li se tko peticije za illamasque-u, nakon toga brand se odlučio da ne ide u kinu baš zbog testiranja na životinjama :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala :) Illamasqua kažeš? Huh, sad si me uhvatila u neznanju jer prvi put to čujem za njih, koliko ja znam oni su oduvijek aktivno izbjegavali Kinu i bili ponosni na CF stav. Imali su one peticije za jeftinije cijene u Australiji. Možda si mislila na Urban Decay ili neki drugi brend?

      Delete
  5. Cao Vodoo, pratim te vec dugo, ali prvi put komentarisem :) Ne mogu da nadjem da li je Deborah cruelty free? Nema ih na tvojoj listi, ali ih nema ni na PETA-oj listi kompanija koja testira na zivotinjama... Slazem se sa tobom i vecinom tvojih stavova, priznajem meso volim da papam i toga se ne odricem, ali barem mogu neke promene u kozmetickoj torbici da napravim :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cao :D Informacije o Deborah sam tražila neko vrijeme, ali nisam našla ama baš ništa. Na mailove mi nisu nikad odgovorili, a slala sam u zastupništvu HR i Italiji. Tako da tu nisam baš od neke pomoći, žao mi je :/

      Delete

 

Newsletter pretplata