Vege talk vol. 6: Najdraže veganske namirnice


Na Facebook stranici sam vam nedavno obećala novo izdanje Vege talka, a kako sam po povratku u metropolu nakon božićnih praznika kupila jako puno namirnica s ciljem obnove frižidera i smočnice, odlučih vam pokazati koje su to namirnice koje uvijek imam u stanu i koje obožavam konzumirati. Otkad sam prestala jest meso i većinu namirnica životinjskog podrijetla, hrana mi je postala prava radost, kao i spremanje iste i planiranje obroka, a moram nadodati kako nisam nikad ukusnije i raznovrsnije jela kao u zadnjih par godina. Ovaj post pišem zbog ne samo čitatelja koje čita ove postove, a nisu vegetarijanci ili vegani i zanima ih alternativna prehrana pri čemu bi dobili uvid u taj "misteriozni" svijet veganske prehrane i dobiju odgovore na upit "Pa što uopće ti vegani jedu?!", nego i za sve novopečene vegiće koji traže inspiraciju za svakodnevne obroke i izvore potrebnih hranjivih tvari.


Na fotografiji se nalaze neki proizvodi koje ste vjerovatno već vidjeli u nekim od Vege talk postova, poput smeđeg graha. Možda se mnogima smeđi grah ne doima bitnom namirnicom, no on je sve samo ne bitan. 100 grama graha sadrži oko 60% ugljikohidrata (bitan izvor energije koji se pohranjuje u mišićima i služe za bilo kakve tjelesne napore) te oko 25% ili četvrtinu proteina/bjelančevina (izgrađuju svaki dio tijela od kože i kose do unutarnjih organa i sastavni su dio svake stanice). Ovisno o pripremi, jako su ukusni, daju puno energije i osiguravaju dovoljno proteina koje je ključan u prehrani vegana. Spremam ga na 100 načina: zblendanog sa maslinovim uljem, limunskim sokom i začinima kao paštetu, dinstanog sa povrćem i umakom od rajčice, guram ga u tacose sa paprikom i rikulom, jedem direktno iz konzerve stisnutog među šnitama kruha sa salatom i rajčicom, itd.

Osim u grahu, dobar izvor proteina je i tofu. Najbolji tofu koji sam probala jest onaj u Tofu wok (tofu, tjestenina, povrće + sweet chilli umak) u restoranu Wok by Matija u Zagrebu, no jako dobar tofu se može i kupiti u Čakovcu, a to je ovaj Seljački tofu - grill koji vidite na fotki (povećajte ju za detaljiniji sastav i informacije na pakiranju). Isti proizvođač radi i Veggie čevapčiće koje vidite malo iznad tofua na fotki i ta stvar je sigurno najukusnija namirnica na okupu. Jedem ih najčešće sa prženim krumpirićima i Omegol veganskom majonezom koja ima odličan kremasti puni okus. Osim toga, sadrži i omega-3 masne kiseline koje su posebna skupina nezasićenih masnih kiselina i strašno su bitne za život jer ih tijelo ne može samo proizvesti. Svežderi ju dobivaju iz ribe, dok vegani moraju pronalaziti alternativne izvore omege. Jedan od odličnih izvora omega 3 masnih kiselina je i lan. Njega konzumiram kao sjemenke koje kupujem neoljuštene jer takve duže čuvaju svježinu i hranjivost, pa ih zblendam u blenderu i pijem u šejku (banana, ananas, lanene sjemeneke i goji bobice šejk mi je najdraži).

Kiseli kupus je odlična stvar jer ne samo da je ukusan, već super izvor vitamina C (100 grama kupusa sadrži 50 mg vitamina C) i vitamina B12 ili kobalamina koji se stvara u zelju procesom fermentacije a inače se nalazi isključivo u namirnicama životinjskom podrijetla pa je veganima alfa i omega. Također sadrži i vitamin B3 ili niacin , vitamin B5 ili panotensku kiselinu te bitan viramin B6 ili piridoksid koji omogućuje iskorištavanje bjelančevina u organizmu. Posebno je zdravo ga jesti u zimskim periodima za jačanje imuniteta.

Pošto ne konzumiram životinjsko mlijeko, pijem samo biljne napitke a Isola Bio napitak od riže i kokosa se pokazalo najboljim koje sam probala zadnjih par godina. Prije sam pila sojino mlijeko no sad sam više mjeseci na ovom napitku i oduševljena sam. Ne samo da je ukusno i može se piti samo, odlično ide u kave, palačinke, pire krumpir itd. Čak moji roditelji koji se ježe bilo kakvih veganskih napitaka su probali i rekli da je ukusno. :) Možete ga pronaći u dm drogerijama i Garden dućanima po cijeni od 20 kn za 750 ml (prije je bilo 16 kn, ali je poskupio prije par mjeseci). U dm-u na odjelu zdrave prehrane možete pronaći i Alnatura Vege Salami vegansku salamu koja je jako ukusna. Može se peći, pržiti, jesti direktno iz pakiranja, pomiješati u salate na šnitice, itd. Također obožavam i Alnaturinu Krauter Pastete biljnu paštetu koja je najbolja na tržištu.

Kao zaslađivač koristim isključivo Encianov Bio Muscovado nerafinirani šećer iz šećerne trske koji ima super omjer količine (500 grama), cijene (18 kn) i kvalitete (ovaj šećer konkretno je pravi nerafinirani brašnjavi šećer za razliku od onog u kristalnoj formi koji nije ništa drugačiji od bijelog šećera). Stavljam ga u sve - kave, čajeve, kolače, razne slastice... Prije sam koristila isključivo agavin sirup ali ima specifičan podokus i skupo je s obzirom koliko se brzo troši (za njega bih tjedno izdvajala cca 30 kn dok Encianov šećer kupujem jednom svakih mjesec i pol do dva).

I kao dodatak tu su čajevi! Obožavam Twinings, Yogi Tea i Pukka čajeve, a na slici vidite Yogi Tea Bedtime Tea (kamilica, komorač i korijen valerijane) te Twinings English Breakfast Tea (najbolji crni čaj IKAD!). Crni čaj pijem jutri jer sadrži najviše teina koji je zdraviji od kofeina iz kave i mnogo se lakše probavja te apsorbira u organizmu. Bedtime Tea sadrži ključni sastojak valerijanu koja djeluje iznimno smirujuće i komorač koji mene osobno najbolje "udara" u san prije spavanja. :) Oba čaja su jako ukusna i toplo ih preporučujem. Preko čajeva u tijelo unosim više vode pa je tijelo rehidrirano, a djeluje pročišćavajuće na jetru i bubrege.


Na fotki vidite duplić tj. Isola Bio mliječni napitak. Toliko ga volim da sam ga nesmotreno duplo fotkala. :D

Tu možete vidjeti moju posljednju kupnju u Bio&Bio, Muller i Garden trgovinama. Nedavno su imali sniženja  na neka ulja pa je tako Ekozona laneno ulje od 250 ml bilo sniženo sa 29 na 21 kn. Volim ga, uz sjemenke, imati u kuhinji zbog omega 3 masnih kiselina a jedem ga tako da ga miješam u salate, pire krumpire, ponekad neke napitke ako nemam sjemenke kod sebe itd.

Goji bobice sam otkrila tek nedavno! Dosta sam čitala o njima no nisam ih nikad kupila jer su mi se činile preskupe, barem ove iz Bio&Bio. Onda sam prije tjedan dana jednostavno uzela jedno ovo pakiranje jer su obećavale mnogo toga (antioksidante, aminokiseline i esencijalne masne kiseline) i doimale su se kao nešto ukusno. Presretna sam što sam ih kupila jer ne samo da su ukusne (nešto između datulja i šumskog voća) već s njima vidim razliku u energiji i raspoloženju (dovoljna je samo mala količina ovih bobica dnevno, oko 10 grama iako sam čitala da ih u Kini jedu po 150 grama dnevno!). Dobila sam dojavu da postoji pakiranje od 100 grama za 30inešto kuna u Lavanda Mia ljekarnama od domaćeg proizvođača pa ću ih isprobati da procijenim razliku.

Kao što rekoh, čajeve obožavam a najdraži su mi crni, pa sam nedavno odlučila isprobati i Yogi Tea Black Chai sa indijskim začinima. Odličan je, začini nisu predominatni posebice đumbir na koji sam osjetljiva no ne bih ga mogla piti svako jutro umjesto kave kao što to radim sa Twinings English Beakfast čajem. Suncokretove sjemenke sam vam već prije pokazivala u prijašnjim Vege talk postovima i spomenula kako ih jedem zbog višestruko nezasićenim masnih kiselina, proteina, folne kiseline i raznih vitamina a najdraže su mi termički obrađene tj. pržene "suho" (bez ulja) na laganoj vatri, blago posoljene. Sad sam naručila neke unaprijed pržene i posoljene s iHerb-a jer sam lijena guzica. A hvaljeni Alnatura Krauter namaz iz dm-a kojeg OBOŽAVAM sam nedavno pokušala zamijeniti sa praktički istim proizvodom jako sličnog sastava - Bio Primo Krauter Pastete iz Mullera (koji dođe 11.90 za razliku od Alnaturine paštete koja je 15.90). Okus je skoro identičan dakle jako jako fin no Alnaturina pašteta je kremastija pa mi je finija. Od ostalih namaza obožavam i kikiriki namaz, a moj najdraži je Earth Balance sa iHerb-a sa dodatkom lanenog ulja koji je veganskog sastava i zdraviji upravo zbog veće razine omega 3 kiselina u sebi.


Kao novo najdraže vegansko jelo u gradu spomenuti ću brzinski i Wok by Matija tofu wok sa sweet chili umakom (noodlesi, mrkvica, zelje, kikiriki, tofu i umak) u kombinaciji sa toplim čajem od bazge i jabuke. Mala porcija woka je 19 kn a čaj je 8 kn. Ovaj obrok je lagan a zasitan posebice u hladnijim popodnevnim satima kad sam u gradu a zbilja mi se ne da kuhati kući.

To su sve namirnice koje su mi prve pale na pamet i koje sam stigla pofotkati. Naravno, ovo nisu jedine namirnice koje svakodnevno jedem (ima tu materijala za još 10 puta opširniji post od ovoga) pa se ovo može shvatiti kao vrh ledenjaka. Pitanje koje sigurno dosta ljudi postavlja: jeli veganska prehrana skupa? Ovisi o dosta faktora, no ja bih rekla da nije nikako skuplja od svežderske prehrane. Ako ne kupujete u skupim specijaliziranih dućanima i ne hranite se samo po restoranima (koji ionako nema u izobilju) onda ćete vjerojatno i uštedjeti. Plac, kvartovski dućani i internet trgovine koje dostavljaju u Hrvatsku a imaju povoljnu poštarinu su moja primarna mjesta gdje nabavljam sve potrebne namirnice. Uz malo mašte i volje te puno proučavanja, može se složiti jako raznolika i itekako ukusna prehrana.

 Nadam se da vam se svidio tekst i javite svoje komentare, dojmove i pitanja u rubrici ispod. ;)


10 komentara:

  1. vege prehrana je uzasno simple kad udjes u djir, nabavis potrebne namirnice i skuzis kombinacije. kako bi si olaksali zivot, mi se igramo brojevima. 7 zitarica, 7 dana u tjednu. ili grahorica. npr. ponedjeljak palenta, utorak riza, srijeda heljda, cetvrtak kuskus, petak proso, subota jecam, nedjelja tijesto/dinkel/you name it. ili grah, leca, slanutak, tofu, bob, grasak...

    s tim da ja iznimno rijetko (skoro nikad) kupujem konzerve. najcesce namocim pola kile ili vise necega preko noci, sljedeci dan skuham i onda imam za minimalno 2 dana i razlicite kombinacije. neki ljudi smrzavaju, al i to mi je mrsko.

    skuzila sam da mi je najnajdrazi dorucak zelena bomba u obliku smoothia. kroz njih uzmem svoju dnevnu dozu zelenjave. prije neg zblendam, zelenilo namacem u vodi cca 20 minuta. time ga rehidriram, a navodno se otope i neka sranja. s bio i organic hranom se uopce ne opterecujem.

    trudim se jesti raznoliko i cim je moguce vise sama pripremati to kaj jedem (od namaza do grickalica). obavezno citam sastav i vrlo rijetko skrenem s puta. na kraju to zavrsi tako da mi nije jasno zasto sam to uopce ikada voljela jesti, jer mi uopce ne bude fino. :D

    i tako...

    ptr

    ReplyDelete
    Replies
    1. gornja plahta mi nije bila dovoljna... :D
      pijem alnaturino rizino mlijeko. vjerujem da je i ovo tvoje jako fino, al ovo je jeftinije :D od zasladjivaca, isto kao i ti, muscovado il melasu, al kak je covjek poceo izbjegavati secer u svim oblicima, konzumiram ga vrlo rijetko. postalo mi je jako zabavno prosetati do placa. :) ptr

      Delete
    2. Hvala na dugačkom komentaru ptr :D Imate zanimljivi sustav prehrane u tjednu, jao, ja sam više spontana po tom pitanju i bome lijena pa radije odem vani jesti ili si spremim nešto unaprijed, zamrznem i vadim iz frizera kako dani prolaze. Uhvati me inspiracija za 30 jela u jednom danu jednom mjesečno pa tad iskoristim moving :D Namaze je svakako pametnije spremati sam, svi veganski namazi osim ovog iz Mullera su preskupi, ja si radije napravim nešto od slanutka ili graha, no morala bih više eksperimantirati s tim. Dala si mi dobru ideju, thnx.

      Delete
  2. super post :) inače, noodlesi kod matije nisu veganski, sadrže jaja, tako da je druga opcija riža. nisam još probala sweet chili, ali mi je zato umak od sezama i kikirikija odličan! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na dojavi, sarico, nisam imala pojma. A još mi je frendica savjetovala da uzmem rižu umjesto noodlesa :D

      Delete
  3. Iskreno, moja najbolja odluka ikad je bila prelazak na vegansku prehranu. Uradila sam to iz zdravstvenih razloga (do sad nema efekta na to što pokušavam srediti ali eto) i nastavila jer mi jednostavno odgovara. Jedino mi je žao što u BiH nema više od pola stvari koje se mogu kupiti u Hrvatskoj ili Srbiji ali snalazim se sa voćem, povrćem i siromašnom ponudom u lokalnom DM-u :D P.S. Moram probati taj Isola Bio napitak, izgleda odlično :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na komentaru, javi dojmove za Isola Bio napitak :)

      Delete
  4. Odličan članak! Morat ću probati taj napitak, iako za moj budžet je dosta skup. Priuštim si od alpro soye mlijeko i almond drink kada ga snize u plodinama ili dm-u pred istekom roka, inače ne mogu si to pokriit. tofu sam kupila jednom u intersparu u osijeku i nisam ga znala napraviit, htjela sam neki rižoto koji je na kraju ispao katastrofalno.i od tada tofu nisam taknula, ionako ga u ovdje (vinkovci) nema gdje ni kupiti. ta alnaturina vege salamica mi je nešto prefino, obožavam ju!
    mogu preporučiti i proizvode firme vegetariana, u super konzumu imaju njihove hrenovke (doduše one mi se ne sviđaju), salama i sojine šnicle. paket od 2 šnicle košta 10 kn i obožavam ih. i volim maslac od kikirikija, ima neki za 10 kn također u konzumu, koji mi je odličan, na 200g proizvoda je 50 g proteina. nedavno sam izbacila kravlje mlijeko iz upotrebe, nažalost još konzumiram jogurte, namaze i sireve jer jednostavno nemam trenutno adekvatnu zamjenu, a i financijski sam podosta ograničena da naručujem s neta. voljea bih probati te čevapćiće :)
    ali evo moram reći da me tu i tamo iznenadi neko jelo, nije baš da imam potporu od bližnjih, jedino od tetke, baš mi je jučer dala jedan predivan recept za bolognese od crvene leće, sama ga je napravila tako da sam odmah degustirala i ooodlično je! ako netko hoće recept, natipkam :) moram priznati da mi je u zadnje vrijeme dosta teško održavati vegetarijansku prehranu, dobila sam poriv za mesom, pretpostavljam da mi nešto nedostaje. iako sam prešla na ovu vrstu prehrane radi zdravlja i jedne dijagnoze. nadam se samo da neću posustati, zavjetovala sam se da neću više okusiti meso.
    isprike na dugom postu :)

    ReplyDelete
  5. eh da, a što je sa stevijom? kakva su vam mišljenja o njoj? trenutno nju koristim umjesto šećera, ali čula sam da ni ona nije baš zdrava..

    ReplyDelete
  6. Evo čituckam malo, sve izgleda predivno! Jedino ako mogu nadodat: Crni čaj sadrži zdrave teine ali i jako puno kofeina , potpuno istog kao u kavi.On mu daje gorkasti okus. Zeleni sadrži nešto manje, žuti još manje a bijeli namanje. Jedino Roibos ne sadrži kofein od tih gorkastih čajeva.

    ReplyDelete

 

Newsletter pretplata