The Vegan Report vol. 2


Nakon točno 2 mjeseca od objave The Vegan Report vol. 1 donosimo vam novo izdanje našeg malog kutka za vegane, veganski lifestyle, prehranu, novosti iz svijeta i još puno toga. Vežite se, polijećemo po drugi put!

Autorice:


Tema ovog izdanja: Mitovi o veganskoj prehrani i lifestyle-u


"Veganska prehrana nije niti malo zdrava i nemoguće je s njom unositi sve potrebne tvari koje naš organizam zahtjeva." ""Vegani jedu samo travu i salatu." "Vegani su teški frikovi i militantni anarhisti." Ovo su samo neke od predrasude o veganima i njihovom lifestyle-u s kojima se isti suočavaju svaki dan, diljem svijeta. Što su od tih istine, a što ne, pročitajte u nastavku ovog članka.

Mit #1 - Odakle veganima proteini? Ovo je najčešće pitanje koje svejedi postavljaju ne samo veganima, već i vegetarijancima, posebice onima koji smanjeno unose proizvode životinjskog podrijetla poput mlijeka, jaja i drugih mliječnih proizvoda (među njima se ubrajam i ja, pošto ne jedem med jer mi nije potreban niti kao zaslađivač ili izvor nekih posebnih nutrijenata niti pijem mlijeko jer ne podnosim laktozu - VB). Odgovor na pitanje je jako jednostavan: proteine unose putem sljedećih namirnica: mahunarki (kombinacija ugljikohidrata i proteina je odlična za vraćanje energije i izgradnju mišića), sojinih napitaka, tofua, leće, quinoe, bulgura, integralne tjestenine, smeđe riže, kikirikija (kikiriki namaz bez šećera ili soli je nešto fantastično i jako ukusno! - VB), krumpira, itd. U prosjeku odrasla osoba u dobi između 18 i 70 godina treba 50 do 55 grama proteina dnevno da bi organizam normalno funkcionirao, a velika većina vegana "pročita svoju domaću zadaću" i nauči ovako jednostavne i dostupne podatke prije promjena prehrane. :)

Mit #2 - Veganske namirnice i obroci su skupi/teško dostupni/nemaštoviti. Ovo apsolutno nije istina jer osim malo volje za razgibati nogice i dupad do lokalne tržnice sve što veganima treba je pristup netu za pomoć sa brojim maštovitim receptima (ukoliko nemaju net, poslužiti će i kuharica iz obližnje knjižare) i malo volje za kuhanjem. Većina namirnica koji vegani jedu je jako dostupna i jeftina - svježe voće i povrće, krumpiri, ruža, tjestenina, kruh, grah, leća, zelje i razne žitarice, a to je samo vrh piramide namirnica koje su dostupne svima nama po povoljnoj cijeni. Što se tiče maštovitosti, nije lako smisliti potpuno novi i maštovit obrok niti kad ste svejed, pa je maštovitost osobna stvar individualca i načina na koji se on postavlja prema hrani. Skoro svi vegani koje mi znamo obožavaju hranu, kuhanje i spremanje obroka za sebe i druge. :) Pogledajte samo rezultate pretraživanja pojma "vegan dishes" na Google Slikama:


Mit #3 - Ljudi trebaju piti mlijeko da bi imali zdrave kosti i da bi rasli zdravo, posebice u djetinjstvu. NE. Istina je da ljudima treba majčino ljudsko mlijeko do cca 1 godine života koje je puno nutrijenata potrebnih za siguran razvoj i zbližavanje majke i djeteta. Nakon što prestane sisati, dakle oko prve godine života, ljudsko tijelo više ne luči enzim laktazu potrebnu za probavu laktoze, koja se nalazi u svim nefermentiranim mliječnim proizvodima. To vodi do nemogućnosti potpune probave laktoze, dakle - kako uđe tako i izađe, da prostite. Ostale hranjive tvari koje biste dobili u mlijeku, možete jako lako, efikasno i ciljano dobiti iz samog izvora - Majke Zemlje. Tu mislimo na sve minerale i nužne tvari poput kalcija (kojeg biljojedi unose u organizam prehranom, onda ga ljudi u prerađenom i manje iskoristivom obliku unose u svoj organizam putem mlijeka i mesa životinja.) Također, tijekom industrijske mužnje krava nerijetko se životinje drže u nehigijenskim i nehumanim uvjetima, pa nije neobično da se vime krave zagnjoji od pretjerane mužnje na aparatima, pa osim mlijeka u organizam unosite i gnjoj, krv i ostale gadne tvari iz slavnog masovnog pogona proizvodnje mlijeka. Kao šećer na kraju, kravama oduzimaju mladunčad nakon poroda pa životinja jako pati i mora joj se dati velika doza sredstva za smirivanje, a osim tih lijekova često im se daju i hormoni rasta, antibiotici i razni farmaceutski kokteli. Kad uzmemo u obzir gnjoj, bakterije, krv, hormone i lijekove koje se nalaze u mlijeku, pitanje je zašto mlijeko nije crveno, već bijelo?

Mit #4 - Veganska se prehrana često bazira na namirnicama od soje koji su jako štetni i puni hormona. Kao prvo, nije baš promišljeno opisivati prehranu svih vegana svijeta ili vaše lokalne zajednice kao identičnu. To je jednako predrasudi da svi Afroamerikanci vole lubenice i KFC piletinu ili da Azijati jedu samo rižu i sushi. Ne jedu svi vegani soju niti se većina veganske prehrane u većini slučajeva sastoji od proizvoda sa sojom. (To što stalno serviraju soju u vege menijima u hrvatskim menzama nije problem vegetarijanaca ili vegana već nemaštovite i zamorne uprave SC restorana. Također, ta soja je toliko odvratna da imam izbor za ručak između nje i pohanih starih čarapa, birala bih čarape i tražila još jednu porciju - VB) Što se tiče štetnosti soje, ta predrasuda je toliko zamorna i iskreno nemam pojma zašto toliko je toliko ljudi fiskirano oko toga, umjesto da malo proguglaju i vide da je istina malo drugačija. Soja ne sadrži nikakav ljudski estrogen ili slične hormone, već fitoestrogen tj. biljni hormon koji je toliko slab u odnosu na ljudski hormon estrogen da ne može napraviti puno štete osim ako se ne konzumira u ogromnim količinama (no opet, i previše vas vode može ubiti). Čak su istraživanja dokazala da može pozitivno utjecati na sprečavanje nastanka raka u ljudi, a sojini proizvodi su bogati nutrijentima poput proteina i dopridonose zdravoj veganskoj prehrani, ukoliko se (kao i sve) konzumiraju u normalnim propisanim količinama. Naravno, imajmo u vidu da ovi podatci vrijede isključivo sojine proizvode koji NISU genetski modificirani, zato je bitno kupovati proizvode sa certifikatima i iz provjerenih izvora. Sve članke i priče o štetnosti stoje prethodno provjerite i informirajte se jesu li proizvodi koji se spominju genetski modificirani ili tretirani na bilo koji način koji nije pogodan za ljudsku konzumaciju. ;)


Mit #5 - Vegani su svi redom bljedunjavi, neuhranjeni i jako mršavi. Razmislite malo koliko ste vegana ili čak vegetarijanaca upoznali u životu. Sad dobro razmislite koliko njih ste pitali kako se točno hrane, na što paze i imaju li uredan unos hranjivih tvari svaki dan? Istina je da postoje vegani koji izgledaju kao hodajući zombiji, no to nije do veganske prehrane već do činjenice da jedu krumpir i burek sa sirom po cijeli dan, bez ičeg drugog. Svatko tko pazi na dovoljan i pravilan unos vitamina, minerala, bjelančevina, masti, proteina i ostalog, redovito se kreće i obraća pažnju na dobar omjer potrošenih i unesenih kalorija će sigurno izgledati mnogo bolje od vegana iz vaših najcrnijih kutaka uma. Nije dobro generalizirati i svakako je pametno tu i tamo saznati kako se točno netko hrani i koliko mu prehrana utječe na izgled.

Mit #6 - Vegani se "šopaju" suplementima po cijeli dan jer im je prehrana siromašna hranjivim tvarima. Opet se vraćamo na odgovor iz prethodnog mita - ako osoba birano jede različite vrste namirnica bogatih svih hranjivim tvarima i pazi ne samo što jede nego i koliko jede, tada nema potrebe za raznim tableticama i suplementima. Ukoliko je osoba pod stresom, puši, pije alkohol, živi u bučnoj okolini ili je izložena velikih fizičkih naporima, onda prehrana često nije dovoljna (čak i kad ste i svežder i vegan), pa su suplementi potrebni no to su upravo iznimke koje potvrđuju pravilo. Neki od primjera zamjenskih namirnica za vegane su: laneno ulje umjesto ribe zbog omega-3 i omega-6 masnih kiselina, konopljin prah za dovoljan unos proteina i antioksidansa, bademi, orasi, kikiriki i pistachio za dovoljan unos korisnih biljnih masti, itd.

Isprobali smo za vas: Alpro napitak od lješnjaka



Alpro napitak od lješnjaka dolazi u kartonskom pakiranju od 250 ml, kao i ostale "mini" verzije a može se pronaći u svim dm poslovnicama, Mercatoru, Konzumu, Dioni i ostalim lancima supermarketa na domaćem tržištu. Riječ je o biljnoj zamjeni za životinjsko mlijeko koje je obogaćeno vitaminima B2, B12, D i E. Ova verzija od lješnjaka nam nije postala favorit zbog neobičnog teškog okusa i rijetke teskture, nedovoljno kremaste i bogate za kavu, slodolede ili domaće kolače. Dosadašnja iskustva sa Alrpo napitcima od soje i badema su nam svakako bolja, dok je jedno od top napitaka upravo ono od kokosa koje nalazimo u dm drogerijama ili lokalnim dućanima (nažalost, Alpro u ponudi nema napitak od kokosa).

Vijesti iz svijeta: Nakon Indije, Izraela i 27 EU zemalja, notorna Kina najavila prestanak testiranja kozmetike na životinjama



Humane Society Internatinal prenosi podatak kako je najavljeno da će Kina od lipnja 2014. godine imati mogućnosti alternativnih testiranja na proizvodima koji nemaju ciljanu upotrebu, dakle na tzv. uobičajenim proizvodima kao što su šamponi i parfemi. Od tog perioda nadalje kozmetičke tvrtke u Kini neće biti zakonski primorane testirati apsolutno sve kozmetičke i higijenske proizvode, pri čemu će se vrlo vjerojatno spasiti preko 300 000 miševa, zečeva i drugih životinja u jednoj godini na tom području. Nakon stupanja odluke na snagu sljedeće godine, pravilo će se odnositi samo na proizvode proizvedene u Kini, no očekuje se da će obuhvatiti i ostale proizvode koji nisu označeni kao "uobičajeni" i oni koji se uvoze iz drugih svjetskih zemalja.

Recept ovog izdanja: Enolini celer šnicli



Enola sa bloga slanutak.blogspot.com je pripremila ove ukusne celer šnicle koristeći celer, slanutkovo brašno, delikatesni francuski kvasak, sezam i još puno toga. Pogledajte ovdje kompletni recept. :)

Beauty top proizvod ovog izdanja: Zoya lakovi za nokte

Zoya lakovi su u listopadu napokon stigli i na domaće tržište, otvorenjem Muller parfumerije u zagrebačkom Avenue Mallu. Do sad smo za njima udisali samo preko interneta, a ono što ih odlikuje kao zbilja fantastičan proizvod je (osim što su veganski) činjenica da ne sadrže 3 jako štetna sastojka koji se često nalaze u svim lakovima za nokte - formaldehid, DBP (dibutil ftalat) i tolen. Količina od 15 ml, iznimna mazivost, postojanost, solidna četkica i odličan izbor nijansi čine ovaj brend lakova za nokte nečim jako posebnim. Kod nas ih možete kupiti u Mulleru u Avenue Mallu ZG po cijeni od 98 kn za jedan komad, iako su daleko povoljniji preko eBaya gdje im se cijene kreću od 60 do 100 kn po komadu.

Top link ovog izdanja: Vegan Relationships Infographic

Kako funkcioniraju veganske veze, koliko vegani hodaju sa svejedima i obrnuto, u kojem omjeru konzumiraju meso a u kojem namirnice biljnog podrijetla u takvim vezama, koliko je lako pronaći vegane partnere u oba slučaja i još mnogo toga pročitajte u članku sa bloga The Kind Life poznate glumice Alicie Silverstone - Vegan Relationships Infographic.

I za kraj, poruka ovog izdanja:



10 komentara:

  1. Moja sestra je prije bila kao i ja, normalno građena. onda je počela dobivati na kilaži ali još je izgledala super/normalno. onda je postala vegetarijanska, uopće ne jede meso, sad ima 20 kila viška. ima istu kilažu kao moja mama kad je nosila blizance i išla na porod. Moram priznati da gledajući nju sam razvila dosta negativan stav prema vegetarijanstvu i veganima. Znam da je to pogrešno, ali gledajući nju, sve mi to izgleda stvarno jako nezdravo. A možda je stvar u tome da se vidi da je to stvar izbora- ne znači da samo zato što je netko vegan/vegetarijanac da se bolje hrani od drugih ljudi?! I oni se mogu hraniti loše. Inače jedem meso, ali značajno smanjujem unos mesa i mislim da je glupo (oprostite na gruboj riječi) jesti meso ne samo svaki dan, nego za svaki obrok. da trebam sama ubijati životinje, davno bi bila vegetarijanac. Ja mislim da bi prvo osoba trebala biti zdrava i imati tijelo u dobroj formi, a tek onda početi kalkulirati što će jesti. Moja sestra odkad je počela ''jesti zdravije'' njezino zdravlje ide sve na gore a kako se osjeća u svom tijelu da ne kažem. Onda to nije ''zdravija prehrana'' ako postaneš pretio, zar ne?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apsolutno se slažem s tim da je jako bitno da je osoba zdrava prije svega, jer džabe zalagati se za određene etičke norme putem prehrane i životnog stila ako ti siti štete. Ovo nije prvi put da sam čitala da se osoba zdebljala nakon što je postala/postao vegetarijancem. Što je točno tvoja sestra jela da je dobila toliko kila? Inače ti je s veganskom (dakle, ne vegetarijanskom jer su po mnogo čemu nutricionistički različite i važno ih je općenito razlikovati) prehranom jako teško zdebljati se jer nije toliko bogata mastima životinjskog podrijetla koji su zasitnije pa dolazi do pretjeranog skladištenja u organizmu ako se dovoljno ne troši. Razlog debljanja je uvije: prevelik unos kalorija, premala potrošnja kalorija. To moram biti optimalno kako god se hranio. Žao mi je što si stekla takav dojam jer su učinci upravo suprotni kod ljudi. Ja sam cijeli život bila vitka i prije kad sam bila svežder i sad kad sam vegetarijanka, kilaža mi je ista jer pazim na pravilan omjer hranjivih tvari. Istina, krvnu sliku nisam do sad vadila, no nikad nisam bolesna i ne osjećam manjak ičega, no to je opet subjekitvno. Ne paše ni svima vegetarijanska ili veganska prehrana i da - samo zato što je netko izbacio meso iz organizma ne znači da se zdravije hrani. Osoba bi trebala zamijeniti tvari iz mesa za tvari koje se nalaze u biljkama, a jednako su nutricionistički hranjive (jedino se eventualno poveća unos tvari). Tvoja sestra valjda nije našla dobar omjer zamjenskih hranjivih tvari ili je tijelo čudno reagiralo na zamjenske tvari pa je reagiralo debljanjem. Ovo sve pišem iz iskustva i nisam nutricionist, te je debljanje, prehrana i reakcija na različite namirnice zbilja individualna od osobe do osobe. ;) Vooodoo Blonde

      Delete
    2. mislim da većinom jede gotovu hranu - odresci od soje koji imitiraju meso pa se prže ili tako nešto, umaci i namazi iz konzervi..... a i kada kuha, koristi takve unaprijed pripremljene 'nadomjeske'. sad sam se sjetila da imam jednu frendicu koja se isto zdebljala kad je postala vegetarijanka, ali kad je par godina kasnije prešla na vegansku prehranu, onda se vratila na normalnu težinu (a nije vježbala). možda im treba vremena da se prilagode na novu prehranu? ona je prava vegetarijanka tek 1.5 godina....ili kraće. šo se tiče tih konzervi i toga,ne znam tko bi se hranio cijelo vrijeme stvarima iz konzervi koje mogu stajati 2 godine. ja sam svežder, a pojedem više svježeg povrća i voća od sestre, garantiram ;)

      Delete
    3. Sigurno im treba vremena, a velim ti - stvarno je individualna stvar kako će se nečiji organizam prilagoditi na određene namirnice i kako će reagirati na određene sastojke. A ono, nikad nisam bila ljubitelj tih konzerviranih i unaprije gotovih stvari, danas jedino kupujem gotovi smeđi grah u konzervi jer mi je praktičnije za variva i paštete, ali van toga ne idem, čak sam slanutak prestala kupovati jer je uvijek konzervirani a radije kupim svježe povrće pa nek mi propadne ako ga ne stignem pojesti nego da taložim smrznuto ili konzervirano u fridžu ili freezeru. Vjerujem da pojedeš i stvarno bi ju trebala nukati da jede više voća i povrća, što raznovrsnije to bolje. ;)

      Delete
    4. ' Ja mislim da bi prvo osoba trebala biti zdrava i imati tijelo u dobroj formi, a tek onda početi kalkulirati što će jesti' - cijenim tvoj stav, no mislim da pričanje o zdravom životu i osjećanju da si zdrav a pritom jedenju čega god, ne ide jedno s drugim. Može netko vježbati ne znam koliko ali ako u tijelo ne unosi pravo 'gorivo', nema tu ni z od zdravlja.

      Delete
    5. * Možemo tako reći da osoba koja svaki dan puši, no vježba - je super zdrava. Ne. Nadam se da shvaćam kud idem :)

      Delete
    6. @elisea, Mislim da sam to rekla u smislu da bi se trenutno ona trebala koncentrirati na to da više ne bude pretila, makar to značilo vratiti se na stari način prehrane (koji ona smatra nezdravijim, meso itd.), a onda kada se osjeća dobro unijeti promjene. teško je biti zdrav ako se hraniš iz konzervi ili u fast foodu, a za pušače biti zdrav je nemoguća misija, koliko god išli u teretane. ;)

      Delete
  2. Odličan post! Evo, ja ću samo spomenuti moj trenutni favorit - rižin napitak. Odličan mi je okus i stavljam ga u voćne smoothije. :) Nisam probala lješnjak napitak, ali jesam badem koji mi je isto odličan, a zobeni napitak mi nije baš nešto, dok mi je zobeno mlijeko puno bolje. A možda sam samo krivu marku probala. Nešto sam uzimala u DM-u, nešto u Konzumu, nešto u Sparu... Ali definitivno mi je rižin trenutno top! ;)

    ReplyDelete
  3. Meni je lješnjakov napitak jako fin. Pijem ga samog jer mi je preskup za miješati ga s nečim. Doduše, još mi je finiji Isola Bio lješnjakov-rižin napitak. I Alpro bademov napitak mi je fin, njega kupim od litre kad je na nekoj dobroj akciji.

    Od zobenih mi je najdraži Oatly. Alpro zobeni još nisam probala, ali Provamel je ista firma, on mi je isto bio dobar, ali ne kao Oatly.

    Rižini napitci su malo vodenasti, pa su mi draže kombinacije soje i riže. Također, zanimljivo je da na rižinom mlijeku nikako ne mogu skuhati puding tako da se zgusne.

    ReplyDelete

 

Newsletter pretplata